lauantai 20. helmikuuta 2016

Silmien laserleikkaus

Otsikko kertookin hyvin jo sen mistä tulin kirjoittamaan. Kävin eilen torstaina silmien laserleikkauksessa Silmäasemalla. Tulin hyvissä ajoin sinne, mutta aikani oli hiukan myöhässä. Mua jännitti se tosi paljon. Jouduin odottamaan n. puoli tuntia, joten mun oli pakko keksiä jotain tekemistä etten hermoilisi liikaa (eli näprätä puhelinta). Heti kun pääsin optikon tarkastukseen se onneksi laantui. Seillä otettiin mun silmien sarveiskalvosta uudestaan kuvat, tarkastettiin voimakkuudet ja katsottiin silmänpainetta (se tuntu inhottavalta). Siitä pääsinkin lääkärin tarkastukseen.  

Lääkäri katsoi vielä jotain mun silmistä ja antoi rauhoittavan esilääkkeen. Lääkäri suositteli mulle Smile -leikkausta (melko uusi leikkausmenetelmä), koska mulla on aika kuivat silmät. Siinä toipumisaika on kolme päivää, kun toisessa olisi ollut viikko. Lääkärin tarkastuksen jälkeen menin odottamaan leikkauskeen pääsyä. Rauhoittava alkoi vaikuttaa, ja mulle tuli siitä sellainen olo että olisin humalassa :D 

Liekkaus meni tosi nopeasti. Seillä hoitaja laittoi ekana silmiini puuduttavia tippoja, jotka kirveli kivasti. Sitten minut vietiin laserkoneelle, jossa silmälle asetettiin luomenlevitin (estää silmää räpsymästä) ja toinen silmä peitettiin. Sitten alettiin laserointi. Siinä piti pitää silmä ihan liikkumatta ja piti tuijottaa vihreää laseria niin kauan kuin se näkyi. Tuijottamista piti jatkaa vaikka valo hävisikin. Se ei sattunut ollenkaan. Laseroinnin aikana silmälle laitettiin jonkinlainen kalvo. Laaseroinnin jälkeen tuntui siltä et lääkäri tökki mun silmää jollakin ja se tuntu ihnottavalta. Sitten toinen silmä, ja sen jälkeen se olikin ohi. Yhteen silmään meni ehkä n. pari minuuttia (tämä on siis mun oma arvio, en tarkkaa aikaa tiedä/muista). 

Leikkauksen jälkeen mentiin tunniksi lepäämään. Kaikista paras oli olla silmät kiinni, koska ne olivat tosi arat. Siellä tarjottiin mehua ja suklaata, joka oli musta tosi kiva :) Siinä välillä hoitaja kävi laittamassa hoitavia ja kostuttavia tippoja. Sen jälkeen lääkäri vielä tarkisti silmät ja antoi reseptit lääkkeisiin. Sitten sain lähteä kotiin kotia kohti, ensiksi piti vain maksaa leikkaus.

Onneksi poikaystäväni ja kaverini tulivat hakemaan mua ettei yksin tarvinnut hortoilla kotiin. Ensiksi käytiin kuitenkin apteekissa ostamassa hoitava silmätipat sekä kosteustipat. Näytin varmaan sokealta, kun aurinkolasit pivisellä säällä päässä ja kävelin poikaystäväni käsipuolessa. Kävelin välillä jopa silmät kiinni, koska silloin ei sattunut silmiin kovinkaan paljoa. Kotona menin heti nukkumaan päikkäreitä. 

Näin heti leikkauksen jälkeen melko hyvin, kuitenkin melko sumeesti ja lähelle en nähnyt melkein ollenkaan. Nyt näkö on paljon parempi ja nään lähellekin. Näön tarkentumiseen menee n. 1-2 viikkoa.  Oon tällä hetkellä tosi tyytyväinen että menin leikkaukseen! Ei tarvitse enää murehtia rilleistä :) Suosittelen menemään, jos olet joskus miettinyt sitä. Lisää tietoa löydät leikkauksista esim. täältä: http://www.silmaasema.fi/silmaleikkaukset/laserleikkaus/

Kuvia ei nyt leikkauspävästä tullut, mutta päätin laittaa kuvan omista vanhojentansseista, koska tänään (tai oikeastaan eilen) monessa lukiossa tanssittiin vanhojentanssit :) Itse tanssin wanhat vuonna 2011. Hauskaa viikonloppua!


Tosi myrtsi ilme mulla :'D


2 kommenttia:

  1. Mä olen miettinyt kans tuota laserleikkausta, mutta jotenkin se, että kohteena on silmät, tuntuu niin pelottavalta. Entä jos ne laseroi multa näön?
    Paljonko tuo leikkaus maksoi? Mulla on tosi huono näkö ja isot diopterierot (vasen -7,25, oikea -4), joten jo silmälaseissa linssit ovat aina paksut, oli ne miten ohennettu hyvänsä. Ja piilareihin saa menemään rahaa, ja lisäksi ne kuivattaa silmää.
    Kuinka kauan sä mietit tuota leikkausta, ja miten sä sitten siihen päädyit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin oon miettinyt tota et mitä jos ne ois laseroinu koko näön, mutta se ei ole ilmeisesti edes mahdollista. Tänä päivänä suurin osa leikkauksista menee hyvin. Esim. mun vanhin veli kävi suunnileen mun iässä leikkauttamassa silmänsä eikä ole tarvinnut laseja sen jälkeen (leikkauksesta varmaan se 15 vuotta).

      Kokonaishinta oli n. 2700€. Siihen vielä kaksi kertaa pitää käydä jälitarkastuksessa jonka hinta on n. 90€. Leikkauksen voi maksaa osissa.
      Sulla on kyllä aika suuri ero sun silmien välillä! :o Suosittelen leikkaamista. En itekään tykkää piilareista, ku ne kuivattaa ja eikä tunnu nii kivalta silmissä.

      Monessa paikassa hoitoarvio on maksuton, jossa voit kysellä kaikesta joka mietityttää :)

      Ite oon miettiny tota leikkausta jo lukiossa, koska halusin sillon poliisiksi. En saanut kuitenkaan mitään aikaiseksi. Nyt tuli syksyllä sellanen et "hitto nyt mä meen, enkä mieti enää!". Vihdoin voin ostaa erilaisia ja halvempia aurinkolaseja :D Eikä tarvii puljailla lasien välillä.

      Leikkaus tulee kuitenkin loppujen lopuksi halvemmaksi kuin silmälasit+piilarit. Sullakin linssien hinnat taitaa mennä siellä muutamissa satasissa? Laskin itelle et toi leikkaus on maksanut itsensä takas alle 10 vuodessa. Siis jos näkö pysyy hyvänä.

      Poista